AfterDawn.com

AMD Dual Graphics: Er bedre benchmarks lig med bedre spiloplevelse?


AMD's Dual Graphics teknologi giver APU ejere mulighed for at tilføje en dedikeret GPU til sin platform for at få en bedre performance. Vi tager et nærmere kig på resultaterne, både på frames-per-sekund og rigtig gameplay på video.

Det AMD nu kalder Dual Graphics blev oprindeligt kaldt Hybrid CrossFire. Fra et teknisk synspunkt, er den gamle betegnelse mere sigende, da funktionen udnytter AMD's multi-GPU teknologi på en måde, der kan skalere performancen på en APU med et dedikeret grafikkort.

Det betyder ganske enkelt, at du er i stand til at tage et APU-system og tilføje et Radeon grafikkort og dermed linke ressourcerne fra de to GPU komponenter til at øge frame rates til et endnu højere niveau, end det ville være muligt med kun én af de to dele for sig selv.

Dual Graphics betegnelsen blev introduceret med AMD's Llano-baserede APU'er tilbage i 2011, som vi dengang dækkede. Selvom de fordele man havde i udsigt med Hybrid CrossFire var åbenlyse, så led den oprindelige implementering af nogle få glitches. Sidenhen er Llano blevet erstattet af Trinity og siden Richland.

AMD har haft tre generationer til at modne både hardware og software, så vi syntes at det igen var på tide, at tage et grundigt kig på Dual Graphics. Virksomheden kommer trods alt med nogle ret modige påstande om teknologiens potentielle fordele. Dette præsentationsbillede blev udgivet sammen med Richland, da den lancerede.


De seneste par år har vi samlet en håndfuld spørgsmål om Dual Graphics. Eksempelvis rekommanderer AMD, at man ikke parrer en APU med et grafikkort, der er stærkere end et Radeon HD 6670. Alligevel har vi hørt, at Radeon HD 7750 modellen skulle være en god partner i en Dual Graphics opsætning. Er det overhovedet muligt at kombinere en VLIW5-baseret APU med et GCN-baseret grafikkort? Hvis det er tilfældet, vil man så få noget ud af at parre et grafikkort, der er hurtigere end Radeon HD 6670 med en APU? Er der nogle Dual Graphics relaterede begrænsninger, som du bør kende? Vi sætter os for at besvare alle disse spørgsmål.

Vi har også tænkt os at inkorporere vor FCAT-baserede analyse, som måler de droppede frames genereret af en multi-GPU konfiguration ved hjælp af video capture. Desværre kan vi ikke få værktøjet til at behandle den video, der bliver genereret af Dual Graphics. AMD fortæller os, at problemet ikke vil blive løst i den nærmeste fremtid. Hvis du har læst artiklen: AMD A10-6700 And A10-6800K Review: Richland Hits The Desktop, vil du sikkert kunne huske problemet i form af stykker fortløbende frames ville dukke op, hvor det ikke var meningen. Såsom dette eksempel:


Kan du se det revnen (tearing) i billedet? Vi er ikke tilfredse med dette, så vi har fundet en anden metode til at evaluere effektiviteten af Dual Graphics objektivt. Nemlig ved hjælp af den video capture, som vi normalt ville føde gennem FCAT til at generere data. Du vil blive lamslået over de drastiske resultater (det var vi i hvert fald). Det vil vi snakke mere om på næste side.
Skrevet af: Don Woligroski
Oversat af:: Michael Larsen
Seneste opdateret den: