AfterDawn.com

Anti-aliasing analyse, del 1: Indstillinger og overraskelser


Der er gået noget tid siden vi sidst kiggede nærmere på anti-aliasing. I denne artikel undersøger vi funktionen til bunds og gennemgår det grundigt fra det basale til de producent-specifikke implementeringer og lærer nogle chokerende overraskelser om driver settings undervejs.

Hvad er anti-aliasing? Præfikset "anti" kan defineres som en modarbejdning eller en neutralisering og "aliasing" er en skarpkantet, trappelignende effekt på kurvede eller diagonale linier. Derfor betyder anti-aliasing en neutralisering af skarpkantede linier. Når det kommer til pc grafikteknologi, omtaler vi ofte anti-aliasing, da det hører sig til i 3D gaming; det er en feature som vore grafikkort tilbyder for at gøre grafikken mere attraktiv.

Konceptet lyder simpelt nok. Men beklageligvis er det ikke så let som at tænde for en knap. Grafikhardware i dag tilbyder en bred vifte af valgmuligheder, der kan indstilles i 30 eller flere kombinationsmuligheder afhængigt af det kort du ejer. Hvad ændrer indstillingerne på? Hvad er fordele og ulemper ved hver valgmulighed? Hvilke bør du aktivere eller holde dig fra?

Vi vil gøre vort bedste for at lette forvirringen med en omfattende anti-aliasing guide. Vi starter med at rekapitulere det basale, bevæger os videre til de generelle metoder og derefter de producent-specifikke implementeringer. Vi viser dig hvor du kan ændre indstillingerne og viser dig nogle eksempler på hvad disse valgmuligheder gør i dine favoritspil. Vi vil senere følge op på denne artikel med en dybdegående analyse, som vil demonstrere den performance du kan forvente fra et stort udvalg af grafikkort med forskellige niveauer af anti-aliasing.

Det basale

Anti-aliasing har eksisteret længe og mange af vore læsere forstår allerede konceptet. Men i en artikel som denne, er det vigtigt at starte fra begyndelsen. De af Jer, der er godt bekendt med det fundamentale, kan anse dette som en genopfriskning.

Som altid med grafik, starter det med en pixel. Pixels er de små firkantede punkter der udgører et billede på en computerskærm, det mindst mulige adresserbare element. Aliasing er et biprodukt af at benytte firkantede punkter til at vise et billede. Forestil dig en sort diagonal linie over en hvid baggrund:



Som du kan se, specielt når man zoomer ind, skaber pixlerne en trappelignende effekt, som kaldes aliasing. Sådan her ser det ud i et pc spil:



Se hvordan pixlerne i kanten på et objekt blander sig med farven bagved når anti-aliasing aktiveres. Anti-aliasing gør at kanterne ser blødere ud og mindre pixelleret ved at smelte farven i kanten sammen med baggrundsfarven.

Bemærk at den trappelignende effekt ser mere iøjefaldende ud ved lavere skærmopløsninger fordi billedet udgøres af færre pixels.
Skrevet af Michael Larsen
Seneste opdateret den: