AfterDawn.com

Diablo III Anmeldelse: Helvede bryder atter løs i Sanctuary

Det kan umuligt være gået din næse forbi, at den tredje titel i Blizzards legendariske Diablo-serie endeligt er udkommet. Det helt store spørgsmål er dermed, om spillet, som har været undervejs i næsten 12 år, kan leve op til de nærmest urealistiske høje forventninger?

Da den første Diablo-titel udkom i 1996, var det begyndelsen på en indflydelsesrig og utrolig succesfuld franchise, der sammenlagt har solgt mere end 25 millioner eksemplarer. Diablo III slog desuden verdensrekorden som det hurtigst sælgende pc-spil, da mere end 3,5 millioner eksemplarer blev langet over disken på udgivelsesdagen. Antallet af aktive spillere er sandsynligvist dobbelte så højt i dag.

Den seneste udgivelse i Diablo-serien udkom i juni 2001, og Blizzard beholder tronen inden for action RPG-genren, da de med Diablo III på mange måder har skabt en perfekt efterfølger. Spillets grafiske stil og gameplay minder så meget om sine forgængere, at man helt glemmer hvor mange år der er gået, siden man sidst befandt sig i Sanctuary.

Historien: Der var engang en helt

Historien i Diablo III udspiller sig 20 år efter handlingen i Diablo II: Lord of Destruction, hvor en legendarisk men alligevel unavngivet helt bekæmpede Diablo, Mephisto og Baal. Det hele starter med den efterhånden tudsegamle og trofaste karakter Deckard Cain, der sammen med sin niece Leah studerer dommedagsprofetier i Tristrams katedral. En mystisk komet styrter pludseligt ned i katedralen, hvorefter ens egen karakter ankommer til New Tristram, for at udforske kometens mystiske kræfter. Man får dog hurtigt sin sag for sig, da kometen tilsyneladende har medført død, ødelæggelser, zombier og andre ondskabsfulde væsener.

Spillets historie er opdelt i fire akter, og efter man har nedkæmpet den sidste boss i hvert akt, belønnes man med en af Blizzards fantastiske filmsekvenser. Det er lige før Pixar kunne tage ved lære af Blizzards animationsafdeling, så smukke og gennemførte er deres filmsekvenser. Det er derfor også utroligt ærgerligt, at alle videoerne er hårdt komprimeret. Hurtige bevægelser bliver ofte degraderede til en hektisk omgang pixelstøj.

Det er desuden begrænset hvor meget Blizzard tænkte ud af boksen, da de udviklede Diablo III. Historien er til tider lidt for klichéfyldt og udpindet. De har dog tilføjet en lang række nye karakterer, og man støder ofte på referencer og gengangere fra de forrige titler. Det store persongalleri og det hurtige gameplay medfører desværre, at man ikke opnår den store sympati for de vigtige hovedpersoner. Selv om Diablo III måske ikke har den mest fængende og innovative fortælling, er den overordnede historie alligevel tilfredsstillende og tiden værd.

Indholdsfortegnelse

1. 1. Introduktion & historien
  2. 2. Sværhedsgrader