AfterDawn.com

Efter en 10-års pause, er El Diablo tilbage


Med den længe ventede udgivelse af Diablo III lige om hjørnet, vil vi undersøge dette utrolige spils performance med 12 forskellige grafikkort og en række CPU'er. Har din computer det der skal til, for at kunne køre Diablo III tilfredsstillende?

Blizzards enorme succes som spiludvikler hviler på en trio af intellektuelle ejendomme: Warcraft, StarCraft og Diablo. Mens Warcraft-universet i årevis er blevet udgravet og StarCraft fornyligt fik en velfortjente efterfølger, udkom den sidste Diablo-udvidelse for mere end 10 år siden. Diablo II: Lord of Destruction ramte butikshylderne i 2001.

Ligesom med virksomhedens øvrige titler, har spillet opretholdt en betydelig spillerbase i mere end et årti. Forrige år blev skribenten Don Woligroski fra vores amerikanske modersite for eksempel overrasket over, at se hans 17-årige søn spille Diablo II online. Hans venner havde opdaget spillet og det spredte som en virus imellem dem. Det opslugte en skræmmende stor andel af deres liv, hvilket både Don og undertegnede kan nikke genkende til. Det lader til at hverken år på bagen, en lav opløsning eller forældet grafik kan stå i vejen for et sublimt gameplay.



Efterfølgeren er her heldigvis næsten, og fri for alle disse forældede begrænsninger. Blizzard har endeligt fået færdiggjort Diablo III, som står til at udkomme i denne måned: den 15. maj 2012.



Da jeg fik fyret op under Diablo III-betaen, var jeg i starten en smule skeptisk. Jeg er efterhånden en erfaren gamer med raffinerede forventninger, og mange af de ting jeg spillede for ti år siden, er ikke længere så interessante. Jeg var derfor bekymret for, at en RPG klik-fest med en isometrisk-betragtningsvinkel måske ikke ville sige mig så meget, som det tidligere ville have gjort, og i første omgang fandt jeg faktisk spillet en smule kedeligt. Men da jeg kom op i level og fik adgang til større og kraftigere spells, lagde jeg slet ikke mærke til hvordan timerne fløj af sted. Det lader med andre ord til, at den uendelige søgen efter bedre våben, skills, og guld fra friske tilfældigt generede fangehuller aldrig bliver gammel.





Diablo III minder så meget om det oprindelige, at det vitterligt føles som om, at man fortsætter hvor man slap. Næsten alt er selvfølgelig forandret og forbedret: man kan vælge nye klasser, karakterenes dialog er mere omfattende og meningsfulde, man kan selv lave nye items og grafikken er fantastisk. Men det er i bund og grund det samme Diablo som vi kender og holder så meget af, og jeg tror det er en god ting.



Apropos grafikken, mens Warcraft- og StarCraft-universerne deler en karikaturisk tegneseriestil, skiller Diablo sig ud med en mere grynet og realistisk atmosfære. Ligesom i de originale titler, forbliver det isometriske synsvinkel fastlåst. Man har dog mulighed for at inspicere ens nye armor, ved at zoome ind med 'z'-tasten.



Det er nærmest en selvfølge, at Diablo 3 bliver en enorm kommerciel succes. Spørgsmålet er bare om dit system kan håndtere det? Lad os finde ud af det.
Skrevet af Martin Graversen
Seneste opdateret den: