AfterDawn.com

Kan din pc trække The Elder Scrolls V: Skyrim?


The Elder Scrolls IV: Oblivion redefinerede vores forventninger til open-world fantasyrollespil, men titlen var også utrolig krævende for datidens hardware. Er The Elder Scrolls V: Skyrim lige så stor en udfordring for nu tidens hardware? eller kan et beskedent set-up trække det?

RPG-serien (Role-Playing Games) The Elder Scrolls, er kendt for at presse pc-grafikken ud over vores forventninger. The Elder Scrolls III: Morrowind forbløffede gamere tilbage i 2002. Det var blandt andet en af de første spiltitler, der brugte pixel-shaders til realistiske vandeffekter, samt hardware-accelererede tessellation, som først blev mainstream da det blev integreret i DirectX 11. The Elder Scrolls IV: Oblivion løftede den visuelle kvalitet til et helt nyt niveau, og titlen redefinerede fuldstændigt hvad en overdådig, detaljeret og åben virtuel verden kan tilbyde.

Med seriens historie i mente, har The Elder Scrolls V: Skyrim nogle store sko at fylde ud. Hvordan har Bethesda-udviklerne valgt at skubbe grænserne i seriens seneste kapitel?



Du bliver nok overrasket over at høre det, men den femte Elder Scrolls-titel har ikke rigtig presset grafikken i forhold til Oblivion, til trods for, at det er centreret omkring en ny spilmotor. Creation Engine er navnet på den nye motor, som giver forbedrede detaljer, bedre belysning og mere realistiske karakteranimationer. Men når alt kommer til alt, er Skyrim tydeligvis skåret over samme læst som dens forgænger. Crysis 2 og Battlefield 3 er i en anden liga, når det gælder visuel kvalitet.



Men hvis studiet ikke har koncentreret sig om grafikken, hvad har de så fokuseret på?

Når man sammenligner Skyrim med Oblivion, kan man tydeligt se at målet var, at gøre et godt spil bedre. Alt er gradvist blevet forbedret: fortællingen er mere fængende, læringskurven giver mere mening, crafting er udvidet, spillets interface er mere brugervenlig, level-skaleringen er ikke nær så tåbelig som i Oblivion og kampene er mere engagerende. Det er alt sammen mere flydende, bedre designet og mere intuitivt. Det er dybest set en forbedret udgave af Oblivion.



Det må faktisk være det mest negative vi kan sige om Skyrim. Spillet ligner sin forgænger så meget, at de kunne have solgt det som en udvidelse, og vi ville ikke have tænkt mere over det. Vi bør dog understrege, at vi på ingen måde vil kalde spillet for et ripoff; vi mener der imod, at det bestemt er prisen værd. Men det føles ikke som et nyt spil. Det føles som om vi spiller Oblivion igen, men det er bestemt ikke en dårlig ting. Oblivion var nemlig godt nok, til at gøre krav på flere timer af vores liv, end vi er villige til at indrømme. De har kort sagt fat i en vindende formel, og Bethesda har valgt ikke at pille for meget ved den.



Vi kunne bruge hele dagen på at gennemgå alle forbedringerne i Skyrim, men dette er en performance analyse, ikke en spilanmeldelse. Las os set det i øjnene: Hvis du er fan of Oblivion, ender du med at prøve Skyrim, uanset hvad vi siger. Så god fornøjelse med at opdage de mange nuancer, når du fordyber dig i spillets fantasyunivers.



Lad os tage et nærmere kig på grafikindstillingerne og ydeevnen. Det er derfor du er her, ikke?
Skrevet af Martin Graversen
Seneste opdateret den: