AfterDawn.com

Hvad har DirectCompute af betydning for gamere?


Vi har i årevis plaget AMD for, i bogstaveligste forstand, at vise os hvad GPU-accelereret software kan gøre. Endelig er virksomheden klar til at softwareudviklere i ni forskellige segmenter, for at demonstrere hvad deres hardware kan få af fordele i optimerede applikationer.

Det virker som om det kun er få måneder siden, at vi her på Tom's Hardware, startede med at kontakte hardwareproducenter og softwareudviklere med en forespørgsel om at få en gennemgående evaluering af, hvad vi kan bruge OpenCL- og DirectCompute-understøttede komponenter til i den virkelige verden. Vi er gået så meget i dybden med emnet, som muligt, hver gang vi har haft muligheden, men der er i virkeligheden ikke så meget at fortælle om. Vi har naturligvis kørt test i Metro 2033 med dets DirectCompute-baserede skarphedsdybde (depth of field) filter aktiveret og deaktiveret. Men den eneste konklusion vi kunne drage, var: "wow, det kvæler godt nok performance."

Endelig befinder vi os i en ny situation. Flere og flere spil implementerer DirectCompute. Vi tester fire af dem i denne artikel: Battlefield 3, DiRT 3, Civilization 5 og naturligvis Metro 2033. Til forskel fra vore normale spiltest her på Tom's Hardware, er vor fokus her ikke på rå system eller komponent peformance. Dette er endnu en artikel, som AMD har været behjælpelige med. De har givet os teknisk indsigt og har hjulpet os med at komme i kontakt med udviklerne, så vi har taget et kig på virksomhedens APU'er og sammenligner dem med dedikerede grafikkort. Det handler dog om mere end blot frame rates. Det handler om nye teknikker, der bringer hidtil uset realisme i spil, som ikke var muligt før grafik-chippene begyndte at kunne assistere med beregningsopgaver.


"Større hastighed i spil baseret udelukkende på nyere hardware opnår ikke de samme højder, som vi har set i de seneste par år," siger Neal Robinson, leder af AMD's softwareudviklings relations team. "Softwareudviklere er typisk ikke nødsaget til at omkode deres software, fordi fremskridt i hardwaren gør, at de kan opnå en dobbelt så god performance, i forhold til tidligere generationer. Men nu er det nået et punkt, hvor der tilføjes flere kerner, i stedet for at presse de individuelle chips yderligere. Nu tvinges udviklerne til at lave ændringer i deres software. Nogle gange endda også fundamentale arkitektoniske ændringer. Heterogene beregninger er en af nøglerne for udviklerne, at gå i dybden med processoren og det er et kæmpe skridt fremad for software, som kan opfordre folk til at opgradere."

Robinsons vurdering af hvad udviklerne vil bruge heterogen beregning til ser ud til at stemme overens med programmer som Adobe Premiere Pro CS 5 (specielt dets CUDA-understøttede Mercury Playback Engine) og video transcoding. Paralleliserede arbejdsbyrder udnytter optimeringerne for grafikarkitekturerne. Men vi har endnu ikke set en performance-orienteret fordel forbundet med OpenCL eller DirectCompute i spil. Der ser det i stedet ud til at begge API'er benyttes til at skabe nye realistiske effekter. Vi er dog stadig nysgerrige. Hvordan udnytter de største titler denne funktionalitet og hvad har vi i vente i fremtiden? For at kunne svare på de spørgsmål, er vi afhængig af feedback fra udviklerne. Det er lige nøjagtigt det vi har gjort i denne artikel.

Men inden vi går videre, så lad os tage et ekstra kig på performance. Som vi så i artiklen: "Battle At $140: Can An APU Beat An Intel CPU And Add-In Graphics?" er der veldefinerede grænser for hvad du kan forvente af nutidige APU'er. Vi afviklede Metro 2033, Battlefield 3 og DiRT 3. I hvert tilfælde var de nogenlunde spilbare i en opløsning på 1024 x 768 med den laveste detaljegrad. Når det kommer til OpenCL og DirectCompute, vil situationen ikke ændre sig gevaldigt. Det er nok tilfældet, at du med stor sandsynlighed vil få mulighed for at spille dit favoritspil på en APU-udstyret laptop, som ellers ikke ville være muligt at afvikle flydende.

Husk at vi er et par måneder fra en lancering af en ny bølge af CPU'er fra Intel og Trinity-baserede APU'er fra AMD. Performance-niveauet stiger snart og god understøttelse af begge beregningsstandarder vil næsten med sikkerhed sørge for, at titlerne kommer til at se bedre ud.
Skrevet af Michael Larsen
Seneste opdateret den: