AfterDawn.com

League of Legends performance, benchmarket


Vi følger op på Dota 2 performanceanalysen med en række benchmarks fra det mest spillede PC spil lige nu: League of Legends. Vi finder ud af hvad der kræves fra CPU og grafikhardwaren, for at spille i en høj opløsning og med en høj detaljegrad, selv med tre skærme.

Multiplayer Online Battle Arena (MOBA) undergenren blev stort set dannet via Warcraft III modifikationen Defense of the Ancients (DotA). Vi bragte for nyligt en performanceanalyse fra Valves Dota 2, som du måske vil finde interessant, hvis du ikke har stiftet bekendtskab med spil i MOBA-genren før. Nu er turen kommet til League of Legends.


League of Legends, eller LoL, som det kan fremstå i forkortet udgave, blev udgivet i slutningen af 2009 og siden da har det, som en steppebrand, bredt sig til millionvis af gaming PC'er. Det bemærkelsesværdige ved titlens udbredelse, er at dets kendskab hovedsageligt er blevet spredt fra mund til mund. Dets status som en free-to-play titel har bestemt også hjulpet det på vej til en større udbredelse.


Ifølge udvikleren skulle der være mere end 32 millioner mennesker, der spiller LoL hver eneste måned og hver dag logger mere end 12 millioner mennesker fra hele verden på for at spille det. I prime time er der over 5 millioner spillere online på samme tid ud af de i alt 70 millioner registrerede spillere. Det gør LoL til det mest spillede spil på verdensplan og overstiger antallet af spillere i World of Warcraft. Det er bemærkelsesværdigt, at LoL har været i stand til at blive en så bragende succes uden at have haft nogen nævneværdig omtale i almindelige medier.


MOBA-genren har vist sig at være utroligt populær og da LoL har siddet på tronen uden nogen egentlig konkurrent, indtil Dota 2 for nyligt kom på markedet, så har Riot Games (udvikleren af LoL) haft en gunstig position. Som en urutineret MOBA-spiller, er der tre punkter der, for mig, skiller sig ud mellem de to titler:


1) Du har i LoL adgang til et begrænset antal heroes. Spillet giver dig mulighed for at gemme in-game rewards, så du kan låse op for dem du synes bedst om. Eller du kan åbne op for dem med det samme, ved at bruge rigtige penge. Dota 2 derimod giver dig adgang til alle heroes fra starten.


2) LoL giver ikke spillerne mulighed for at ødelægge sine egne enheder. I Dota 2 kan man smadre sine egne tårne og strukturer, så fjenderne ikke får guld for bestræbelserne.


3) Når en spiller dør i LoL, taber man kun experience. I Dota 2 mister man også guld.

Disse tre forskelle har en betydelig indflydelse på hvordan spillet spilles. LoL er nemmere at gå i gang med for begyndere, men det er en god idé at træne en del mod bots eller med erfarne venner, inden man hopper ind i spil med spillere man ikke kender. MOBA communitiet er ikke kendt for sin tilgivende attitude. Laver man en fejl skal man forberede sig på at blive overdynget af skælsord. Hvis man vil være god til LoL, kræver det en del træning.

Heldigvis for os er det nemt at fordybe os i grafikmotoren og dermed se hvordan den forskellige hardware håndterer spillet.
Skrevet af: Don Woligroski
Oversat af:: Michael Larsen
Seneste opdateret den: