AfterDawn.com

Oculus Rift: Ændrer virtual reality-landskabet til CES 2013


Den måde vi oplever pc-spil på har aldrig rigtig ændret sig. Jo, hardwaren er hurtigere, nye genrer er tilgængelige og skærmene vi ser på er større, tyndere og nogle er endda i stand til at gengive et stereoskopisk 3D-billede. Uanset din favorittitel, så sidder du foran en skærm og spiller den.

For dem af os, der drømmer om fremtidens gaming og virtual reality (VR), er dette langt fra ideelt. Misforstå os ikke, vi har masser af sjov med gaming i dag. Men mange af os har i flere år ventet på en mere fordybende oplevelse. Det er mere end 25 år siden, at vi for første gang så holodækket i Star Trek, og Matrix udkom for 13 år siden. Det er selvfølgelig et skridt i den rigtige retning, at 3D-kompatible gaming skærme er blevet mainstream, men 3D er kun en enkel gren indenfor augmented reality (AR).

For at få VR til at virke tilfredsstillende, er teknologien nød til at kunne overbevise dine sanser om, at de er en del af spillet. Dit synsfelt skal kunne ændre sig i forhold til orienteringen af dit hoved, så upåklagelig tracking er et must. Skærmens kanter må ikke være distraherende, da det kan ødelægge ens indlevelse i spillet. Hardwaren må ikke være for tung, din krop skal uden ubehag kunne holde det oppe. Og det er alt sammen nød til at virke uden den mindste forsinkelse. Ellers vil du aldrig kunne tro på det du ser, og vi vil en anden dag ende med at se frem til en anden generation.



Oculus Rift løser dog opgaven. På trods af det tidlige stadie af enheden vi prøvede til CES 2013, gjorde den alt rigtigt, og det havde vi virkelig ikke forventet. Indtil nu, har vi i løbet af årene kun set gradvise forbedringer af VR-teknologien. Ser man på moderne tilgængelige VR-headsets, må man stadig tage til takke med høje priser og en halv-kedelig oplevelse. Vi forventede faktisk, at vi først ville se gode VR-enheder til fornuftige priser mindst 10 år ude i fremtiden. Oculus' Rift giver os et reelt håb om, at denne teknologi vil være tilgængelig for gamere over hele verden indenfor de næste cirka to år, og endda til en rimelig pris.

Vi har ikke været så begejstret for et stykke hardware med potentiale til at ændre gaming, siden 3D-hardwareacceleration slog igennem. Og vi tror på at dette kan blive endnu større.

Indholdsfortegnelse

  1. 1. Oculus Rift: Det store håb for virtual reality
  2. 2. Oculus Rift: Hardwaren
  3. 3. Oculus Rift: Økosystemet
Skrevet af Martin Graversen
Seneste opdateret den: