AfterDawn.com

SteelSeries Sensei [Raw] anmeldelse: En alsidig ambidekstral gamer-mus


SteelSeries er en af de mest populære producenter af gaming-tilbehør, og den danskbaserede virksomhed, er nu klar med en forenklet og billigere udgave af deres high-end Sensei-mus. Vi vil i den anledning, tage et nærmere kig på en af de to såkaldte Sensei [Raw]-modeller til seriøse gamere.

De mørke og kolde aftener nærmer sig, og det kan i den forbindelse være tid til, at få skiftet ens altafgørende præcisionsvåben ud, nemlig musen. De fleste tilbehørsproducenter har hen over sommeren, frigivet nye modeller til den spilglade befolkning. Vi har i den anledning allerede anmeldt Roccat Savu: en letvægtsmus i et enkelt design og Zowie Gear EC1 eVo til seriøse FPS-gamere, og i dag ser vi som sagt nærmere på SteelSeries seneste bud på en seriøs gamer-mus, kaldet Sensei [Raw] Rubber Surface. Vi er spændt på, om det bliver en mindst lige så positiv oplevelse, som vi havde med de førnævnte modeller.



SteelSeries er bestemt ikke nybegyndere inden for gaming, da de siden deres grundlæggelse i 2001, udelukket har fokuseret på performancefremmende produkter til gamere. Det hele startede med en musemåtte af stål, som undertegnede i sin tid købte og stadig har liggende i et skab, til i dag, hvor de har et bredt sortiment af mus, headsets, tastaturer og musemåtter.



Virksomheden arbejder desuden sammen med nogle af de største spilproducenter, hvilket har resulteret i et væld af specialudviklede produkter, til nogle af de mest populære spiltitler fra Blizzard, Valve, EA, NCsoft og Ubisoft. Set fra de fleste forbrugers synspunkt, har SteelSeries et endnu vigtigere samarbejde, med nogle af de bedste professionelle eSport-hold i verden.

Den forrige mus vi testede hed Zowie Gear EC1 eVo, og den var udelukket udviklet i samarbejde med den tidligere professionelle CS 1.6-spiller Heaton. Den originale Sensei-mus, som Sensei [Raw] er baseret på, er til sammenligning udviklet i tæt samarbejde med nogle af de bedste internationale gamere indenfor for StarCraft II, Counter-Strike, DotA, League of Legends, Heroes of Newerth og WarCraft III. Alle nedenstående professionelle gamere, har været med til at udvikle denne mus.



Det vil med andre ord sige, at mens Zowie satser meget specifikt på FPS-gamere med deres EC1 eVo-mus, forsøger SteelSeries at ramme meget bredere med Sensei [Raw]. Det samme gælder for musens udformning, da den har et ambidekstral design, hvilket er et fornemt ord for, at den både er velegnet til højre- og venstrehånede.



Sensei [Raw] er tilgængelig med to forskellige overflader. Den ene har fået efternavnet Glossy Surface, og kan kendes på dens meget blanke og sorte overflade, mens den vi har til test i dag hedder Rubber Surface, og er udstyret med en mat gummibelagt overflade. Prismæssigt kan man finde dem begge til omkring 420 kroner, hvor den originale metalbelagte Sensei til sammenligning koster 550 kroner. (Vi dækker de øvrige forskelle på Sensei og Sensei [Raw] på næste side.)

Selve indpakningen til produktet er veludført, men indholdet virker en smule skrabet. Det er dog ikke ment som en negativ bemærkning, for der er ikke noget værre, end at betale for en masse ekstra tilbehør, som man alligevel ikke har bedt om eller har brug for. Det eneste der følger med i pakken er Sensei [Raw] Rubber Surface-musen, en hurtig startguide, en lille oversigt over SteelSeries øvrige produkter og en SteelSeries-klistermærke.

Selv om SteelSeries anbefaler, at man holder musens firmware opdateret og at man installere den understøttede software, er det ikke nødvendigt. Det er derfor heller ikke inkluderet på en CD, hvilket dog virker en smule mangelfuldt. Man er derfor selv nød til, at gå ind på deres hjemmeside og downlade softwaren.



Det er generelt en meget alsidig mus, da den både kan bruges af højre- og venstrehånede, og den er udviklet i tæt samarbejde med professionelle gamere indenfor forskellige FPS-, RTS- og RPG-titler. Musen har generelt også et diskret og enkelt design, men lade os finde ud af hvad der gemmer sig under den gummibelagte overflade, og om forsøget på at ramme bredt, er en fordel eller ulempe for den enkelte gamer.

Indholdsfortegnelse

  1. 1. Introduktion
  2. 2. Specifikationer
  3. 3. Software
  4. 4. Design
  5. 5. Performance
  6. 6. Konklusion
Skrevet af Martin Graversen
Seneste opdateret den: