AfterDawn.com

Er der nogen forskel i gaming performance i Windows 8 fremfor Windows 7?


Vi er allerede godt klar over at Windows 8 ikke alene ser anderledes ud, det føles også meget anderledes end Windows 7. Men når et af dine favoritspil startes op, hvordan håndteres det så under Microsofts nye styresystem? Vi har testet 10 spil og snakket med en af virksomhedens SDE'er.

Hvis du følger Tom's Hardware, har du sikkert været igennem adskillige Windows-installationer, måske helt tilbage til 1985, hvor Windows 1.0 udkom. Denne vil, ligesom de foregående udgaver, byde på nye features. Der er nogle vi elsker, mens der andre vi ikke bryder os om. Nogle af de ting vi har vænnet os til henover årene, er blevet ændret, mens andre ting, som har krævet tilføjelser hidtil, nu virker out-of-the-box. Nogle af de nye ting kan potentielt øge performancen, mens andre tiltag kan gnave løs på ressourcerne.

Vi forventer egentlig ikke at se de store ændringer i performance med overgangen til Windows 8. AMD lod os endda vide, forud for FX-8350 lanceringen, at en patchet Windows 7 maskine skulle opføre sig ligesom en maskine med Windows 8 (derfor inkluderede vi ikke Windows 8 resultater). Virksomheder som AMD og Nvidia har haft rigelig med tid til at lave en driver til det nye operativsystem og understøttelse af de nyeste grafikkort var høj prioritet, så de lå klar til Microsofts lancering. Du kan derfor med rimelighed regne med, at performance kan sammenlignes med det man er vant til i Windows 7.


"Men, vent lige et øjeblik," siger den årvågne og nu bekymrede læser. "Hvad med Gabe Newells udmeldelse, som lød: 'jeg synes Windows 8 er en katastrofe for alle i PC miljøet'"? Gabe ved normalt hvad han laver, Valve er en respekteret spiludvikler og Steam er en kæmpe digital distributionsplatform. Vi løftede naturligvis vor øjenbryn, da vi hørte, at Valve ville investere betragtelige ressourcer til at udvikle en Linux version af Steam og til at konvertere sine spil til det open-source-baserede operativsystem. Men hvad er problemet? Er Windows 8 en bug-fyldt version, der ikke kan reddes? Skal gamere undgå det for enhver pris og beholde Windows 7?


Gabe afgav et interview, hvor han hævdede, at Windows 8 havde et forfærdeligt interface og at alt er meget sværere at udføre i det nye OS. Jeg vil give ham ret i, at det burde være muligt at omgå den nye Metro brugergrænseflade helt på en desktop PC. Men jeg ser ikke operativsystemet som et tegn på verdens undergang.

Det er meget pågående at feje desktop og ikon paradigmet under gulvtæppet og ja, det vil utvivlsomt afskrække en masse mennesker. Men entusiasterne har nok en lidt større tendens til at være tilpasningsdygtige. Det tager ikke lang tid at vænne sig til at starte et spil i Steam og efter lidt tid, vil de der er opsat på at lære den nye brugergrænseflade at kende og så gøre det. Det vil ikke sætte en stopper for gaming på en Windows 8 installation, medmindre spillet ikke kan startes op.

Jeg tror Gabes største problem med Windows 8, som han selv har nævnt, er den nye Windows Store. Denne svarer til Apples App store og virksomheden tager ligeledes 30% af alt salg herigennem. En større bekymring melder sig, hvis Microsoft skulle vælge at afvise et bestemt stykke software i butikken. Det lyder lidt som Apples lukkede platform, gør det ikke? Udviklingscommunitiet er, berettiget, bange for om Microsoft ender med at gå den samme vej. Det er klart, at virksomheden vil have kontrol over, hvad der er i butikken, men der er ingen der ved hvad der vil ske udenom den. Derfor er Newell klar til at bruge en masse penge på udvikling til Linux.


Såvidt jeg ved, har Microsoft ikke taget nogle skridt mod at lukke Windows 8. Du kan installere Steam uden problemer såvel som andre ældre programmer. Det er naturligvis en helt anden boldgade på Windows RT, som begrænses til de apps der er tilgængelig via Windows Store. Dermed er det sværere for Valve at tjene penge på en Windows RT-baseret enhed og udviklerne er bange for, at Microsoft kan beslutte at lave de samme begrænsninger i Windows 8 og tage en stor bid af kagen.

For nu, hvis man ser bort fra at man skal lære en helt ny brugergrænseflade at kende, er den største bekymring for dig, at finde ud af, hvordan dine favoritspil klarer sig under Windows 8. Windows 8 opdaterer DirectX til version 11.1 (Direct3D 11.1, DXGI 1.2, WDDM 1.2, etc.), men indtil videre har vi ikke oplevet nogen stor ændring. Alligevel har vi sat os for at se om frame rates og kompatibilitet ville være negativt påvirket. Vi tester 10 af vore favoritspil i både Windows 7 og 8.
Skrevet af Michael Larsen
Seneste opdateret den: