AfterDawn: Nyheder

Xbox One vs. PlayStation 4: Hardware-analyse

Skrevet af Martin Graversen @ 23.5.2013 2:41 Brugerkommentarer (2)

Xbox One vs. PlayStation 4: Hardware-analyse Nvidia har for længst udtalt, at de ikke vil udvikle nye chips til konsolmarkedet, men de havde måske slet ikke en chance i mod AMD's velfungerende APU'er?
AMD vandt i hvert fald ordrene, med deres kombinerede CPU- og GPU-chips, for både Microsofts og Sonys næste konsolgeneration. De står desuden for grafikkortet i Nintendos Wii U. Det vil, over de næste mange år, uden tvivl resultere i en enorm omsætning for AMD, som dog i forvejen har det hårdt på CPU-markedet.

Læs også: Microsoft præsenterer: Xbox One

Xbox One og PlayStation 4 er begge baseret på AMD's quad-core Jaguar-CPU'er, med en tilhørende SP GNC-baseret GPU. Vi kender ikke de præcise clockfrekvenser, men begge konsollers CPU'er forventes at køre med 1,6 GHz, og de er begge udstyret med 2x2 MB delt L2-cache. De 28 nm-producerede processorer kan teknisk set køre med op til 2 GHz, men taget strømforbruget og varmudviklingen i betragtning lyder de 1,6 GHz mere sandsynligt.





Microsoft har dog sparet lidt på GPU'en, da deres DirectX 11.1-kompatible integrerede Radeon-kort kun har 768 aktive kerner, mens PS4'erens nærmest identiske GPU kommer med 1152 kerner.



Det lyder måske ikke af meget, men på papir giver det Xbox One en maksimal shader-båndbredde på 1,23 TFLOPS, hvilket er fem gange mere end Xbox 360'erens 0,24 TFLOPS. PS4'eren topper dog noget højere med 1,84 TFLOPS - udelukket på grund af de ekstra 384 GPU-kerner.

Læs også: Disse spil er blevet bekræftet til Xbox One

Spiludviklerne må være ganske tilfredse med den nye konsolgeneration, for ikke nok med, at hardwaren konsollerne imellem nærmest er identiske, så minder de også utroligt meget om det vi kender fra pc-verdenens x86-CPU'er og GPU'er.



Konsollernes APU'er er dog ikke helt normale. De deler først og fremmest den tilgængelige hukommelse frit imellem CPU'en og GPU'en, men hvor PS4'eren har 8 GB lynhurtige GDDR5-Ram med en hastighed på 5500 MHz, har Microsoft satset på billigere og mere strømbesparende 8 GB 2133 MHz DDR3-hukommelse. Det resulterer altså i en potentiel systembåndbredde på 176 GB/s og 68,3 GB/s for henholdsvis PS4 og Xbox One.

Det lader dog til, at Microsoft vil gøre lidt op for den langsommere systemhukommelse, ved at implementere 32 MB ekstrem hurtig eSRAM, som alene kan performane 102 GB/s. Det er lidt uvist, hvad den ekstra lille hukommelse skal bruges til, men selv om 32 MB ikke lyder af meget, så kan det gøre en stor forskel for framerats, hvis det udnyttes som en cache-buffer.





Xbox One er mange gange hurtigere end Xbox 360, men Sony har alligevel den bedste hånd, da PS4 har 50 % mere rå shader-performance og væsentligt hurtigere RAM. Vi kan dog forvente et lavere strømforbrug og støjniveau fra Xbox One. Den laveste fællesnævner dikterer desuden ofte spillenes udvikling, så det er måske slet ikke så tosset, at kunne levere den billigste og mest strømbesparende af de to rivaliserende konsoller.


Kilde: Anandtech

Forrige Næste  

2 brugerkommentarer

123.5.2013 08:04

PS3 var saa vidt jeg husker ogsaa hurtigere end den gamle Xbox, men jeg fornemmede ikke at det gjorde nogen egentlig forskel i sidste ende.

Men jeg vil give dig ret i at lavt stoejniveau bliver helt sikkert noget som folk vil vaerdsaette. Saa paa den baggrund, bliver det interessant at se hvad folk siger til dem.

Personligt selv, er jeg bare glad for at der kommer en ny generation at konsoller, saa vi PC folk ikke laengere skal finde os i spil udviklere der saetter grafik niveauet efter lavest faelles naevner, hvilket er de efter haanden ret gamle konsoller.

Dette indlæg er blevet redigeret siden det blev afsendt. Sidste redigering blev lavet den 23.5.2013 @ 8:06

223.5.2013 21:07

Ja, i sær CPU'en i PS3'eren var noget hurtigere end i Xbox 360, men der gik også et helt år, før PS3 udkom efter Xbox 360.

Xbox 360 har fået meget kritik for støj fra både blæsere og DVD-drevet, og med Xbox One skal man eftersigende kun have en spil-disk i en gang, for at installere spillet, så jeg tror vi kan forvente et meget lydløst system fra Microsoft.

Du har fuldstændig ret i, at uanset hvad, så er den nye konsolgeneration en utrolig stor og vigtig nyhed for alle pc-gamere og fremtidige spil, også selv om konsollerne kommer med (set fra en pc-gamers synspunkt:) halv tarvelige APU'er. ;)

APU'erne er sådan set imponerende nok i sig selv, og de er en naturlig udvikling for spillekonsoller til stuen. En Ivy Bridge i5-processor med et tilhørende GeForce GTX 660 / Radeon HD 7850 har dog umiddelbart mere grafisk regnekraft end Xbox One og PS4.


Redaktør for Toms Hardware Danmark

Det er ikke muligt at kommentere denne artikel.

Nyhedsarkiv

Abonnere på vores nyheder